Hoezo kloof?

Rob Wagenaar
10-10-2018

Er wordt best wel gemekkerd over de samenwerking tussen adviseurs die grote leeftijdsverschillen kennen. De stigmata en zwart-wit beelden vliegen over de tafel. “Je gaat toch niet met je opa een klus doen”. Ik bedoel maar! Werkt het ook in de praktijk zo, vraag ik mij dan af. Een pleidooi voor verregaande leeftijdsdiversiteit.

De oude drie

In 1979 ben ik door Willem de Galan aangenomen bij het bureau De Galan & Voigt in Amsterdam. Willem was toen 51 jaar en in mijn dertigers ogen echt een oude man. Enkele maanden later vertrok Willem om zijn volgende bureau de Galan Groep op te richten. Hij liet zijn 3 medeoprichters achter, toen veertigers. Deze 3 heren, Ben, Ruud en Jan, werden door de overige kantoorgenoten - meest dertigers - “de oude drie” genoemd. Het illustreert in mijn ogen de veranderde tijden. Want wat is oud tegenwoordig? En wanneer ben je te oud in ons vak? En vooral hoe combineert dat met jongere consultants.

Al doende

De eigen ervaring is geen generieke maatstaf, maar voor mij toch heel betekenisvol. Ik heb mij nooit iets aangetrokken van leeftijdsverschillen en ben – waarschijnlijk – intuïtief vooral gegaan voor toegevoegde waarde en “fit” met het team en de opdracht. En zo heb ik in vele opdrachten gewerkt met consultants in alle leeftijdscategorieën van twintigers tot zeventigers, soms ouder. Mij is vooral opgevallen dat leeftijd belangrijk is als het gaat om ervaring, om persoonlijke balans, soms om onderlinge competitie. En soms om heel specifieke kennisachtergrond (IT?). Daar moet je dus alert op zijn als jijzelf de oudste en meeste ervarene bent. Maar verder: het benutten van elkaars verschillende mogelijkheden, het laven aan de verschillen in energie, het leren van elkaar: leeftijdsverschillen verhogen de kwaliteit van een team en vergroten het plezier in het werk. En slechts geborneerdheid en vooroordelen zorgen ervoor dat er vaak zo verschillend over wordt gedacht.

Voorbeeldwerking

En zo kan je als adviesteam ook voor je klanten een aansprekend voorbeeld zijn in het vol accepteren van jong en oud en alles wat er tussenin zit. Het op relatief jonge leeftijd afschrijven van werknemers zit niet alleen in het hoofd van de werkgever, maar ook als beeld bij de werkende zelf. Bij professionals/adviseurs kijken we vooral naar de toegevoegde waarde en de perceptie van de klant. En die maakt het echt niet uit hoe oud je bent. Dus als jijzelf -zeg als zestig plusser- nog energiek en vol passie in het vak zit, dan is het in jouw belang om je te omgeven met een relatief jong team. Jij leert, zij leren en de klant doet zijn voordeel met de diversiteit. En als je dan ook nog een mooie man- vrouw combo weet te maken, dan is het helemaal feest. Toch?

Zag ik nou recent een column over de problematiek van “new generations?

Deel deze pagina