Innovatiekracht in uw organisatie

Marion van de Vorst
18-10-2017

Uit onderzoek onder 1500 organisaties in de topsectoren blijkt dat 77% van het innovatiesucces wordt bepaald door sociale innovatie, en slechts 23% door technologische innovatie. Dit stelt Prof.dr. Jeff Gaspersz (hoogleraar innovatie Nyenrode) in zijn nieuwsbrief www.ideebrief.nl Waar veel mensen bij innovatie denken aan Apple en Silicon Valley blijkt werkelijke innovatie veel meer plaats te vinden door vormen van sociale innovatie. Het gaat dan vooral om het vinden van manieren om slimmer te werken, slimmer te organiseren en te co-creëren met externe partners.

Thema’s die voor publieke en commerciële organisaties van groot belang zijn om toekomstbestendige organisaties te blijven. Nut en noodzaak van innovatie worden inmiddels erkend, alleen worstelen veel organisaties met de vraag: hoe dan? Rondom co-creatie zijn vele methodieken ontwikkeld die zijn in te zetten voor sociale innovatie met externen. Denk hierbij aan world café, marktplaats, waarderend interviewen, journailling etc. Ook Design Thinking maakt een opmars in Nederland. Denken als een designer houdt in dat je de echte behoeften van echte mensen wil ontdekken. Het proces van Design Thinking kent de divergerende en convergerende fases Begrijpen, Ideeën vormen, Prototypes maken en Valideren. Het is een snel proces waarin snel getest en opnieuw ontworpen wordt. Vaak en vroeg falen is het motto. Gaspersz noemt in zijn nieuwsbrief een voorbeeld van slimmer werken en organiseren van PostNL waar HR een actieve rol pakte: om het denkvermogen van het uitvoerend personeel goed te benutten heeft PostNL de wedstrijd ‘50.000 mensen, 50.000 ideeën’ georganiseerd. In deze wedstrijd kon elke medewerker met kansen komen hoe iets slimmer kan. Het heeft geleid tot 300 bruikbare ideeën. Heel eenvoudig. Goed voor de innovatie én de betrokkenheid van medewerkers. Ook benadrukt Gaspersz het belang van ‘in andermans keuken kijken’. Vooral leerzaam is kijken in een heel andere branche. Zo heeft het Oogziekenhuis Rotterdam van de KLM geleerd hoe het boekingssysteem werkt bij het boeken van vliegtuigstoelen. Dat is overgenomen door het Oogziekenhuis voor het boeken van afspraken op de polikliniek. Ook leerde het ziekenhuis van de KLM, die snel een vliegtuig moet kunnen schoonmaken, hoe ze efficiënter een operatiekamer kunnen reinigen. Er zijn veel mogelijkheden om de innovatiekracht van uw organisatie te versterken. Of het nu gaat om slimmer werken en organiseren of om co-creëren. WagenaarHoes heeft de mensen en de methodieken in huis om innovatieve processen te begeleiden en heeft in verschillende domeinen innovaties helpen realiseren. Voorbeelden zijn nieuwe samenwerkingsvormen zoals Ten Boer-Groningen of de virtuele shared service samenwerking tussen vijf waterschappen (Waterkracht), herbestemming van cultureel erfgoed (Natura Docet Wonderrijck Twente; Walburgiskerk Zutphen), en innovatieve strategie voor een SW-bedrijf (Soweco). Ook zijn diverse bibliotheken ondersteund met de ontwikkeling van nieuwe diensten en staat de fysieke herinrichting (via een design proces) van een cultureel centrum op de agenda. Uitdaging daarbij is om allerlei belanghebbenden in een design team uit te nodigen en samen het ontwerpproces in te gaan. Of het nu gaat om nieuwe diensten en producten, nieuwe organisatorische oplossingen om bestaande diensten en producten beter of goedkoper te kunnen leveren, het inrichten van een (publieke) ruimte of andere nieuwe antwoorden op maatschappelijke vraagstukken. Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Een eenvoudige HKW vraag stellen aan het begin van de bespreking van een vraagstuk doet vaak ook al wonderen. Bijvoorbeeld: Hoe Kunnen We … blijven innoveren ondanks onze beperkte capaciteit?  

 

Deel deze pagina
  • Marion van de Vorst
    Marion van de Vorst
    adviseur