Een overtuigend verhaal is een ‘must’

1-1-2017

Menigeen is aan het broeden op een goede speech voor de Nieuwjaarsreceptie. Dat geldt voor de Managing Partner van het Bureau, de voorzitter van de Raad van Toezicht, de voorzitter van de Ooa en ook voor Donald Trump. In zijn geval is het de inauguratiespeech! Dat verhaal moet sterk zijn. Idealiter inspireert en bindt het de mensen die je leidt. Een fundament voor 2017!

Raison d’être

Opvallend genoeg blijkt het ook een rode draad in de vele oudjaarsconferences te zijn geweest: we hebben het heel goed, maar waarom beseffen we ons dat niet? Waarom putten we geen inspiratie uit het intact houden van en blijven bouwen aan onze fantastische Nederlandse samenleving? En zijn we vooral bang en boos!

Het schijnt dat ons het verhaal ontbreekt. Dat we geen tekst hebben om bevlogen aan de slag te gaan en te blijven. Het ‘goed’ hebben is niet genoeg om ons in beweging te zetten, te motiveren.

In organisaties is dat niet anders. Ook daarin ben je pas echt gepassioneerd bezig als je gelooft in de reden van bestaan, in de doeleinden die worden nagestreefd. En naar mate onze eigen welvaart groeit en de wereldproblemen groter worden, zijn we veeleisender t.o.v. onze werkomgeving. We verlangen een duidelijk verhaal van onze leidinggevenden, een visie op de bijdrage van onze club aan de maatschappij. Zijn er klachten over onze betrokkenheid bij het werk? Geef ons een doel dat we zien zitten en waar we samen onze tanden in kunnen zetten!

Een echte visie is dus barre noodzaak

Het interessante aan deze observatie is, dat het hebben van een concrete visie kennelijk geen abstracte, sterk rationeel bedrijfskundige noodzaak is: het is veel meer een ‘must’ om goede medewerkers aan het werk te krijgen en te houden. Geen goed verhaal, dan potentieel een duiventil en vooral lieden in je organisatie met een opportunistische inslag. Wij kennen allen de successen van de familieondernemingen, de bevlogen ‘jonge honden’ in de startups en de Japanner die geen functie noemt, maar werkt bij Toyota. Allemaal voorbeelden van organisaties met een overtuigend verhaal. Met medewerkers die zich gewoon goed voelen als ze kunnen bijdragen aan dat verhaal.

En dus:

Dames en heren met de mooie, maar moeilijke opdracht om het jaar te starten met een sterk verhaal: ga er dit jaar met heel veel passie tegenaan. Een succevolle organisatie beseft zich vaak zelf onvoldoende wat de reden van het succes is, waarom collega’s jaar in jaar uit alles geven. Haal de ware oorzaak en dus het onderliggende verhaal omhoog en spreek er vrijmoedig over. Noem het geen cultuur, maar heb het over identeit, waar wij met zijn allen in deze wereld voor gáán!

En mocht u werken voor een organisatie waarin het niet zo goed gaat: hier ligt uw kans om een enorme ‘boost’ te geven, een impuls om eenieder de weg te wijzen en hen te laten beseffen in wat voor organisatie ze werken en dus waarom ze dat doen. Het zal uw 2017 tot een groot succes maken!

Deel deze pagina
  • Rob Wagenaar
    Rob Wagenaar
    adviseur