Een -ICT- adviseur die deugt

Rob Wagenaar
13-10-2015

Toch maar weer eens een columm over goede adviseurs en wat voor “game changing” er nodig is om die binnen te krijgen. Mijn lijfdagblad had daar een positief verhaal over, op zich al heel bijzonder: positief berichten over adviseurs. Geen technocratische kille aanbesteding, aandacht voor de relatie met de klant, focus op de voorkant: wat is echt het probleem, een bureau dat de professie (en niet het geld of de groei) voorop zet. Ingewikkeld: nee dus. Uit de mode geraakt door verkeerd begrepen efficiency en koud watervrees: ja dus. Ik ben blij. Er is hoop!

Lef hebben om te kiezen

NRCHandelsblad berichtte over”het geheim van een goede ICT’er” Een klanttevredenheid onderzoek gaf de eerste plaats aan een betrekkelijk klein, wat onbekend bureau, terwijl onderaan de lijst de bekende grote bureaus  bungelden. Met grote verschillen in waardering tussen de top bureaus en de onderste regionen. De directeur van het hoogst scorende bureau bericht: “wij zijn alleen van de vaste prijs, dan wil je namelijk in één keer alles goed doen, anders verdien je er niets aan. Geen verslaving aan uren en daardoor de drijfveer om maar aan het werk te blijven. Maar ook: nauwelijks voor de overheid werken want die zijn van de tenders. En dan krijg je een stuk papier met een technische specificatie met de vraag of je het kan doen. Geen kans om het probleem met de klant diepgaand te verkennen en dan een oplossing te vinden die echt werkt. Private klanten begrijpen dat veel beter”. Het bureau kent verder een een cultuur die recht doet aan de oprechte professionele werkers, men haalt de opdrachten zelf binnen, geen salesmanagers er tussen. Men doet zelf beloften aan de klant en blijft daar van begin tot eind bij betrokken. Hoe eenvoudig kan het zijn!

Verademing

Is het niet geweldig om uit een erg onder druk liggend segment in de advieswereld zo’n onvervalst geluid te horen, dat invulling geeft aan een simpel stuk vakmanschap. Want zelfs in de toch vaak als erg technocratisch gepercipieerde ICT wereld is het contact met de klant, het doorgronden van het probleem achter het probleem en het vrij kunnen toepassen van de expertise van de professional een noodzaak. En wellicht meer dan ooit, want ICT rukt op als kerncompetentie van veel organisaties en is daarmee onlosmakelijk verbonden met veel , zo niet alle andere discplines. Grootschaligheid kan noodzakelijk zijn om zeer specifieke kennis te vergaren, maar is het vaak helemaal niet. En dan moet je beducht zijn voor  de advieskantoren “geldmachines”, waarin een heel andere sfeer heerst dat de klant goed helpen en dan weg te wezen.

Leren we ervan?

En na zo’n bericht is het dan maar weer de vraag of er geleerd wordt. De tanker van de grootschaligheid, de enorme invloed van het inkopersgilde (ook een ambacht?) en de mythes rond het ICT vak, het zal zijn tijd nemen om daar de wijsheid in terug te laten keren. CLienten moeten leren hoe je ICT goed inkoopt en weer vertrouwen gaan krijgen in oprechte en direct toegepaste expertise. En zich gaan verdiepen in de soort organisatie waar men zaken mee doet en hoe de cultuur daar functioneert. De grote jongens in het vak dienen zich achter de oren te krabben en minstens in meerdere modellen te gaan denken en werken. It takes “two to tango”.
Ik blijf erin geloven en het gaat gebeuren! En daarmee is er een ook een kans op het verdwijnen van de geldverslindende megaprojecten die uiteindelijk toch mislukten.

Deel deze pagina
  • Rob Wagenaar
    Rob Wagenaar
    adviseur