Terug naar Archief

Het licht gaat weer aan

Column

Rob Wagenaar
6-1-2014

Bent u ook klaar om de kansen te pakken?

Alles, maar dan ook werkelijk alles en iedereen wil ons laten geloven dat de crisis voorbij is. Op de laatste dag van 2013 heeft zelfs de heer Van Rompuy dat officieel verklaard. Kennelijk is er een overweldigende behoefte om weer positief te kunnen zijn, depressieve gedachten af te sluiten of collectief een handje te helpen door geld uit te geven. Laten we eens aannemen dat we inderdaad aan de vooravond staan van een periode van groei, wat is dan wijs om te doen of te laten? Groeien met een scherp oog voor langetermijncontinuïteit!

Met dank aan Klazinus

Eerst maar even dank voor het spelen van leentjebuur bij de uitgever van Management & Consulting, Klazinus Lagerwerf. Want zijn blad toonde een gloeilamp op een verder pikzwarte achtergrond toen wij in 2003 (denk ik ) de ‘dot com’-crisis achter ons lieten. “Het licht gaat weer aan”. Een sterk beeld om het eind van een crisis te markeren en een nieuwe tijd aan te kondigen. De crisis is overigens nog lang niet overal verleden tijd. De relatie tussen de sector, het moment in de crisis en de mate waarin men wordt geraakt, gaat ook nu weer op. We zien dus nu als eerste het grootbedrijf weer aantrekken: de beurskoersen van multinationals doen het prima, met Randstad als de grootste stijger in 2013. Maar een ieder die afhankelijk is van overheden als opdrachtgever, is nog steeds het haasje. Ook voor die sector zal overigens 2014 de overgang markeren naar betere tijden.

De juiste dingen doen

  1. Ik neem even aan dat u en uw organisatie momenteel ‘lean’ en ‘mean’ is georganiseerd. Overleven was zeker kosten minimaliseren en u heeft ook overleefd door dat vaardig te doen! Blijf zo lang mogelijk op deze wijze werken. Levert mooie marges op, en winst om snel eventuele schulden af te lossen en te  investeren in nieuwe zaken.
  2. U heeft uw tijd zeker gebruikt om na te denken over de kern van uw onderneming in de toekomst. Waar gaat u uw geld mee verdienen? Welke veranderingen in technologie en bij cliënten heeft u geïdentificeerd? Nu is het tijd om die plannen ook uit voeren. Focus op het verdienmodel van de toekomst! Dat betekent dus niet eenvoudig wachten tot het weer ‘business as usual’ gaat wordt. Wat dat wordt het misschien nooit meer …
  3. Succes betekent meer dan ooit dat u de beste mensen kunt boeien en binden voor uw onderneming. Dit is het moment om de mensen die bij u (konden) blijven te laten weten dat u dat zeer gewaardeerd hebt. En om de ruime arbeidsmarkt op te gaan met een scherp profiel voor precies die competenties die u nodig heeft!
  4. Er zijn enkele evidente ontwikkelingen in de wijze waarop een moderne organisatie is opgezet.  Ik noem:
    • werken in ketens, ook over de grenzen van de onderneming heen;
    • veel eigen verantwoordelijkheid voor vakmensen, dus zeer beperkt management;
    • toegang tot relevante informatie voor iedereen, zodat men zelfstandig de juiste beslissingen neemt en nieuwe ideeën kan genereren;
    • open staan voor internationaal werken, kan allerlei vormen aannemen;
    • duurzaamheid en opnieuw veel aandacht voor waarden en organisatiecultuur.
      Bent u ook in dit opzicht op de toekomst voorbereid?
  5. Tenslotte: het topteam maakt of breekt de organisatie. Heeft u het team op orde? Is het niet tijd om hogere eisen te stellen aan het functioneren van het team? Bijvoorbeeld door een workshop waarbij de toekomst van de onderneming en die van het team strak aan elkaar wordt gekoppeld. De juiste competenties, perfecte samenwerking en een gedeeld zicht op het geheel van de organisatie. ‘Alignment’ ook op dit niveau.

Ik wens u een fantastisch 2014!