Columns Christian van den Berg

Christian van den Berg is werkzaam als organisatieadviseur en interim-manager bij WagenaarHoes. Hiervoor was hij onder meer gemeentesecretaris in Overbetuwe, algemeen directeur bij de gemeente Doesburg en kwartiermaker van de gemeente West Betuwe i.o. Ook was hij lid van het dagelijks bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en bestuurslid van de Vereniging voor Gemeentesecretarissen. 

Voor Publiek Denken schrijft hij maandelijks een column.

 

 

  • Christian van den Berg
    Christian van den Berg
    adviseur

1 mei 2020 Als dat wat je zoekt er nog niet is

Ik ben de afgelopen jaren steeds meer gaan luisteren naar podcasts. Eerst een beetje over mijn favoriete sporten, over leuke periodes uit de geschiedenis en andere interessante onderwerpen. Lees verder.

 

10 maart 2020 De mid-term review

Over 2 jaar zijn er weer verkiezingen voor de gemeenteraden. In veel colleges en gemeentelijke organisaties hoor je daarom termen als ‘oogstjaar’, ‘nu moet het gebeuren’ en ‘de laatste meters maken’. Dat is logisch, want in het najaar van 2021 zullen veel wethouders en raadsleden alweer volop bezig zijn met de lijsten, de programma’s en de campagne. Lees verder.

 

14 januari 2020 Maatwerk, wie is daar nou tegen?

Of het nu in de zorg, bij de aanschaf van een nieuwe keuken of het starten van een reïntegratietraject vanuit werkloosheid is, iedereen vindt het prettig als er van zijn of haar zaak echt maatwerk wordt gemaakt. We zijn toch immers allemaal anders? En elk geval is uniek. Toch? Lees verder.

 

28 oktober 2019 Als je het weer eens van onderaf bekijkt.

Ik heb het zo vaak gehoord, en zelf zo vaak gezegd; ‘de verandering moet echt bottom-up worden vormgegeven’. En nee, daar was geen woord aan gelogen. En nee, het was geen onderdeel van de ‘management bullshit bingo’. Maar tussen het echt menen en het weer eens zelf ervaren, zit nog wel een wereld van verschil. Lees verder.

 

25 juni 2019 De illusie van de 3K's

Menig organisatie is bezig of overweegt het uitplaatsen of laten fuseren van afdelingen. Soms in de ondersteuning, soms in het primair proces, maar nagenoeg altijd komen de beruchte 3 K’s om de hoek; meer Kwaliteit, minder Kwetsbaarheid en lagere Kosten. Niet zelden worden daar de K’s van Kansen voor medewerkers en Kracht van de nieuwe organisatie aan toegevoegd. Lees verder.